Аквапланинг или хидрипланинг – как да се предпазим
Възможно е на по-младите шофьори горните термини да звучат, като увеселителен аква парк, но всъщност това е едно от най-опасните ситуации при шофиране.
Какво представлява аквапланирането?
Това е ситуация, в която при въртенето гумите със своя грайфер не успяват да изведат водата под тях и гумата се „качва” над слоя вода. Това естествено е много опасно, тъй като се губи всякаква управляемост на автомобила – не действат спирачките, волана и водачът е безпомощен да реагира, докато скоростта не се намали и гумите не направят сцепление с настилката.
Важно: хидропланингът е по-опасен от леда, при първото няма никакво сцепление, а при второто дори минимално има наличието на такова.
Предпоставки за аквапланиране
-висока скорост
Един от най-важните фактори при тези ситуации. Имайте предвид, че с каквито и гуми да сте, може да минете безпроблемно през мокри участъци със съобразена скорост. Същото важи и на обратно – с добри гуми също може да загубите контрол на мокро при високи скорости.
-износени гуми
При намалена дълбочина на грайфера се увеличава вероятността от аквапланиране.
-гуми с неподходящ протектор
Към тези гуми спадат спорните – полу сликове, сликове, гуми за висока скорост, всички те са много добри за суха настилка, но на мокра не могат да гарантират безпроблемно отвеждане на водата.
-нужно количество вода
Не всяка мокра настилка представлява опасност от аквапланинг, за целта е нужно да има определено количество вода, което е различно за всеки вид асфалт.
-пътна настилка
Пътната настилка също е важен фактор, има такива които са предвидени за по-добро сцепление при заледяване – те също пазят от хидропланиране. Това е „грапавият” асфалт, на който колата е малко по-шумна.
Важно: Имайте предвид, че дори количеството вода да не е достатъчно за аквапланинг, мокрите настилки крият опасност от подхлъзване.